Előző bejegyzésemet itt olvashatod, melyben az akvarell papírokról írtam. Ebben a bejegyzésben az akvarell színek kiválasztásához szeretnék segítséget nyújtani.
Alapvetően ahogyan az általam tanított színelméletben a KSZR Színkeverő rendszerben meghatároztuk, a színes festékeknél nem léteznek valódi, tiszta, alapszínek. Emiatt általában az a megoldás a színválasztásnál, hogy minden elsőrendű (elsőrendűnek nevezett) színből kettőt vagy akár többet választunk.
Erre azért van szükség, mert a kereskedelmi forgalomban kapható színes festékek a színkörön minden esetben jobbra vagy balra eltérnek a tisztá színnek nevezett alapszíntől. Tehát a sárga, vagy zöldes, vagy narancsos árnyalatú egy picit, pl. citromsárga és kadmium világos sárga. A Kék, vagy zöldes vagy lilás kicsit, mint pl. a Pthalo kék és az Ultramarin kék. A vörös pedig, vagy narancsos, vagy lilás vörös egy picit, mint pl. a Kadmium világos vörös és a Kármin vörös.
Akármelyik elsőrendűnek gondolt színt vizsgáljuk, a művészfestékek közül mindegyikkel ugyanez lesz a helyzet. Így a helyes gyakorlat az, ha az alapszíntől való eltérés „mindkét oldaláról” beszerzünk egy-egy színt, így tehát nem 3 alapszínnel dolgozunk, hanem 2 x 3, azaz hat db. alapszínünk lesz. Két sárga, két vörös és kettő kék.
Továbbá vannak un. „kényelmi színek”, és „helyettesítő”, más néven „csere színek”. Ezeket arra használjuk, hogy vagy helyettesítünk 1-1 színt a palettáról, mert az adott munkánkhoz az jobban megfelel, pl. a Pthalo kék helyett Cölin kéket használunk. Vagy kényelmi színként kiegészítjük a palettát, pl. barnákkal és okkerekkel, melyeket amúgy könnyedén kikeverhetnénk a fenti hat színből, de kényelmesebb készen használni őket. A csere színek arra is jók lehetnek, hogy ha valamelyik lent meghatározott színt nem kaphatjuk meg, akkor valami hasonlót szerzünk be helyette, amivel javarészt helyettesíteni tudjuk a hiányzó színt.
Ezen a gondolatmenet mentén az alábbi 12+1 színből álló kezdő palettát állítottam össze, amely nagyon jól lefedi a színkeverés lehetőségeinek nagy részét.
Magam akvarellre, a Renesans, az Umton, a Turner és esetenként a Mungyo márkákat használom. De ezeken kívül bármelyik festékcsalád jó lehet, lehetőleg jobb minőségű festékek vásárlására törekedjünk, ezek picit drágábbak lehetnek de a minőség, munka közben meghálálja magát. Ár – minőség arányban a Renesans festékek a legkedvezőbbek között vannak, én is ezzel dolgozom legtöbbet. De természetesen jók a Talens, Shmincke, Winsor Newton, Pannoncolor, Lukas és a White Nights akvarellek is. Bármelyikkel lehet dolgozni, az itt felsorolt márkák hiánya ne tartson vissza senkit sem.
Tubusos vagy Szilkés akvarell festéket használjunk?
Ém kedvelem a tubusos festékeket, magam a Renesans Intense akvarellfestékeket használom, de ugyanilyen jó a szilkés akvarell is. A tubusos előnye, hogy lehet belőle szilkéset is készíteni, hiszen üres szilkébe nyomva, ha hagyjuk kiszáradni, akkor olyan lesz mint egy közönséges szilkés akvarell festék. De pl. nagyobb felületek „mosásához”, gyorsabb és egyszerűbb a friss, tubusos akvarell festék használata. Tehát a tubus egyszerre képes megadni nekünk a tubusos, kenhető festék és a szilkés akvarell előnyeit. Én ezért szeretem.Emellett a szilkés akvarell festékek színenként olcsóbb áron kaphatóak. (bár a kiszerelésük is kisebb)
Az alábbi színtáblázatot a Renesans Intense festékekből válogattam, mint mondtam én ezt használom, és ezt az alábbi 12 színt.
Egy jó tanács: Ne készletet vásároljunk, hanem magunk válogassuk össze a megfelelő színeket!
Akvarellben alapból nem használunk fehér festéket, de ha néha, bizonyos okokból mégis szükségünk lenne rá, akkor fehér Gouache festéket szoktunk alkalmazni, a gouache ugyanolyan festék mint az akvarell, ugyanúgy vízzel feloldható száradás után, hiszen ugyanaz a kötőanyaga, csak nem átlátszó, hanem átlátszatlan, fedő színekből áll. Tehát emiatt az akvarell és a gouache egymással keverhető, kombinálható festékeket jelent.
Szóval a lenti 12 színt én kiegészítem az Umton titánfehér gouche festékkel, így 13 festéket használok alapból, ehhez néha hozzá jön néhány kiegészítő vagy csere szín, de a lenti 13 szín majd mindenhez elég.
Renesans Intense akvarell színeim
Akvarell csere színek
- Ezeket a színeket használhatjuk ha valamelyik nem áll rendelkezésre a fenti színek közül
- Citromsárga csereszíne, kadmium világos sárga
- Indiai sárga helyett Narancs sárga, Gumi gutti sárga
- Okker sárga helyett Természetes sienna
- Pthalo kék helyett Cölin kék
- Ultramarin kék helyett Kobalt kék
- Kadmium világos vörös helyett Skarlát vörös, vagy Narancs vörös, Vermilion vörös
- Kinakridon vörös helyett Alizarin kármin, egyéb Kármin, Magenta, Geránium lake egyéb lilás vörösek
Akvarell Kiegészítő színek
Ide soroljuk a zöldeket, egyéb kékeket, lilákat, ezeket azért nem sorolom fel, mert itt bármi előfordulhat, ami a munkához jól jöhet. Én pl. a Porosz kéket és Pthalo zöldet, használom kiegészítő színnek.
Akvarell Kényelmi Színek
Ezek általában okkerek, barnák, vörös földek. Én az Okker sárágát, Égetett siennát és a Szépiát használom néha még a Payne szürkét és a Nedv zöldet is felveszem a palettára kényelmi okokból. De ide sorolhatók pl. a különböző umbrák is.
A következő blogbejegyzésben itt olvashatod az akvarell festékek megjelöléséhez kapsz tippeket!
Még sokkal több ismeretet is megtudhatsz a KINVA ART AKADÉMIA legújabb képzéséből az Akvarell Kezdő Online Festőtanfolyam amiben mindent elmondok és bemutatok az akvarellről mai szükséges a kezdéshez.
Ha tetszett a bejegyzés kérlek itt alul szólj hozzá a hozzászólások között!
Már előrendelhető a KINVA könyv!!
A könyv bemutató oldalán sok információt találsz a könyvről, még bele is olvashatsz egy kicsit.
Azt is megtudhatod, hogyan juthatsz hozzá!
Köszönöm szépen a sok hasznos tudnivalót.
Hálás vagyok a sok hasznos információért! Köszönöm!
Ksznm András!
Nagyon érdekesek a festéket elnevezései. Miről kapják a nevüket? Pl. Szépia?
Kedves Eszter! A pigmenteket általában származási helyük szerint nevezik el, pl. „sienna” (az olaszországi Sienna városban volt a bánya, ahol bányászták ezt a földfestéket), vagy anyaguk szerint, pl. Ólom fehér ami valójában az az ólom-oxid, Növényi vagy állati eredetük szerint pl. a szépia az Adriai tintahal festékzsákjából készül. stb.
Ezer köszönet a rengeteg okos dologért, amit megosztasz velünk! 🙂
Köszönöm a tiszta, világos összefoglalót, amely nekem segített dönteni az akvarell festékek vásárlásánál! ,
Köszönöm a hasznos tanácsokat, mindenképpen ki fogom próbálni az akvarellt is, bár az akrilt használom.😊
Nagyon szépen köszönöm a sok hasznos információt.