+36‭ 30 847 4018‬

ugyfelszolgalat@kinva.hu

(Új) Pasztellfestés 1. Kezdő Online Tanfolyam

Tanfolyam végén mindent tudsz a pasztellfestésről!

Nap

:

Óra

:

Perc

:

Mp

Ma: Kacérkodsz a gondolattal, Holnap: Mindent tusz majdl

Előző bejegyzésemben az akvarellfesték és a gouache festék különbségéről írtam, itt olvashatod a mostani bejegyzésben az akvarell világ egyik legérdekesebb színének a Paybe szürke színnek a keletkezéséről írok. A Payne szürke egy csodálatos kékesszürke szín, amely megtalálható a legtöbb művészfestékgyár színkínálatában, különösen az akvarell színsorokban foglal el előkelő helyet.

A Payne szürke szín névadója egy 18.-századi Angol akvarell tájképfestő William Payne volt.

William Payne – Önarckép olaj, vászon

William Payne valamikor 1755-körül született az Angliai Devonshire-ban. Pályafutását építőmérnökként kezdte, majd később akvarell festő lett. Munkássága főleg épületeket is ábrázoló akvarell tájképek festésében merült ki, melyek különlegessége a szürke tónusok gyakori használatában rejlett. Művészi pályája nem volt különösebben sikeres, volt néhány kiállítása, pár évig pedig Londonban tanította akvarell tájképek festését is. De mint művész gyorsan feledésbe merült volna, ha nem hozott volna néhány különleges újítást a festészet történetébe.

William Payne – Akvarell tájkép

William Payne – Akvarell tájkép

Kevesen tudják, hogy Payne több újítást is bevezetett az akvarellfestészet technikájában, melyeket tanítványainak megtanított és így terjedtek később el. Ilyen újítás volt pl. a fák ágainak száraz ecsettel való megfestése, amely kontrasztosabb és finomabb megjelenést tett lehetővé. További addig sosem használt újítása volt, a visszatörlés különböző módszereinek alkalmazása. Leggyakrabban puha kenyérbéllel, vagy egy finom ruhával szedte vissza a felesleges színt, festéket a felületről, ezáltal világosítva vissza az adott területet a képen.

De amiről igazán híres lett az a szürke színek használata, melyeket nagyon változatosan alkalmazott képein, ezzel próbálva visszaadni a ködös, Angol táj, különleges atmoszféráját. Ezt a színt később elkezdték a művészfestékgyárak készíteni és róla nevezték el Payne szürkének.

Payne a különleges szürkéjét eredetileg leggyakrabban porosz kék, skarlát vörös és okker sárga keverékéből készítette, de nem kreált külön receptet a keverékhez, ugyanis a kékesszürke színeit mindig az adott munkának megfelelően, gyakran spontán módon keverte.

Éppen emiatt a művészfestékgyárak is gyakran egyénileg értelmezik a Payne szürke keveréket és nagy eltérések láthatók az egyes gyártók kínálataiban e szürkék színárnyalatai között.

Az egyes gyártók, eltérő árnyalatú Payne szürkéket kevernek

A leggyakoribb recept szerint, manapság Ultramarin kékből és Égetett siennából készítik a Payne szürke keveréket.

Ultramrin kék + Égetett sienna = Payne szürke

A szín lényege, hogy egy olyan szürke színt kell keverni, amelynek kékes szürke a tónusa. Akvarellfestékben azért különösen jó, mert ez egy transzparens átlátszó szín és szép árnyékszíneket ad önmagában is. Legtöbbször a viharos felhők, az árnyékok és a színek sötétítésére valamint semleges zöldek keverésére használják az akvarellfestők.

A Payne szürke szín az egyik leggyakoribban választott akvarell szín, a legtöbb akvarellfestő palettájában előfordul, napjainkban is. A következő bejegyzésben itt olvashatod az akvarell festészet történetéről lesz szó.

Ha szeretnéd Te is elkezdeni az akvarellfestés technikáját akkor jó hírem van! Éppen emiatt hoztam létre a KiINVA ART AKADÉMIA legújabb képzéseként az Akvarell Kezdő Online Festőtanfolyamot, amiben mindent elmondok és bemutatok az akvarellről mai szükséges a kezdéshez.

Ha tetszett a bejegyzés kérlek itt alul szólj hozzá a hozzászólások között!


Már előrendelhető a KINVA könyv!!

A könyv bemutató oldalán sok információt találsz a könyvről, még bele is olvashatsz egy kicsit.

Azt is megtudhatod, hogyan juthatsz hozzá!